بعد از ظهر
خاطرات کودکی
پل
میهمانی ابرهاست
به دعوت آب
در کنار پلی چوبی
دوربین
غیبت
تازگیها دوربینم توقیف شده و هنوز در بازداشت به سر میبرد
مدت زیادی هم به نت دسترسی نداشتم و الان هم این مطالب رو از طریق کافی نت ارسال میکنم
پنجره آجری
به آسمان می نگرد
از جایی
که زمانی پنجره بود
Fly Boy
ورزش پارکور زیر آفتاب داغ خوزستان
قفس ها
به تماشا سوگند
و به آغاز کلام
و به پرواز کبوتر از ذهن
واژه ای در قفس است.
(سهراب سپهری)
لبخند
در زلالِ آّبِ نگاهت
چشمها،
شسته شدند...
پرتره از خود
پرتره پیرمرد 3
خاطرات بچگی
چرخ و فلکی رها
مثل کودکی من
در خرابه گذشته
هیچ ویرایشی روی عکسم انجام ندادهام !!
برخی از عکاسان پس از نمایش عكس خود، در توضیح نحوه عملكردشان میگویند كه " هیچ ویرایشی روی عكسم انجام ندادهام".
در واقع ایشان بر این عقیده استوارند كه ویرایش عكس در نرم افزار از اصالت عكس میكاهد، یا ویرایش عكس برای اصلاح یا پوشاندن عیوبی در عكس است كه اصولا عكاس متبحر با روش متبحرانهاش با آنها برخورد نمیكند و یا ویرایشهای نرم افزاری عكس، هنر را از عكس میگیرد و عكس را تبدیل به نقاشی میكند و یا ...
این سوءتفاهم بزرگ عكاسی دیجیتال اما حكایتی برای خود دارد.
در اینجا نمیخواهم به مساله ویرایش عكس در عكاسی سنتی نگاتیو بپردازم بلكه میخواهم تاكید كنم كه علت اصلی این تفكر، عدم آشنایی با اصول عكاسی دیجیتال و مفاهیم این دنیای جدید است. مفاهیمی كه هرچند شباهتهایی با دنیای نگاتیو دارند اما تفاوتهایی اساسی، مرز مشخصی بین این دو دنیا میكشد. یكی از اشتباهات كاربران ناآشنا با این دنیای جدید، سوءتفاهمی در خروجی دوربینهای دیجیتال است كه گمان میبرند، اولا این خروجی ، یك خروجی خام و اصیل بوده و ثانیا این خروجی، یك خروجی بی عیب و نقص است.
همانگونه كه بسیاری از شما مطلع هستید، دوربینهای عكاسی دیجیتال پس از دریافت اطلاعات توسط حسگرشان، تازه كارشان شروع میشود! اینان با پردازشگرشان شروع به پردازش این اطلاعات خام میكنند. پردازشهایی نظیر تفسیر اطلاعات رنگ، خطی سازی، شارپ سازی، اصلاح رنگ و تراز سفیدی، تنظیم كنتراست، تنظیم اشباع و ...
در بسیاری از دوربینها، كاربر میتواند این پارامترها را تغییر دهد و در خیلی از دوربینها هم امكان تغییر این پارامترها وجود ندارد. بنابراین عكسی كه به دست شما میرسد قبلا توسط دوربین پردازش و ویرایش شده است. و البته ممكن است این ویرایش كاملا هم ایدهآل نباشد. حال خود دانید كه این عكس را با این تفكر كه یك عكس ناب! است منتشر كنید و یا در كامپیوتر و با پردازندهای قوی و نرم افزاری قویتر از دوربین، عیوب آن را اصلاح كنید.
اشتباه دوم چنین كاربرانی، این تفكر است كه "دوربینها خروجی ایده آلی دارند". خیر، تمام سیستمهای تولیدكننده تصاویر دیجیتال، حتی گرانترین و جدیدترین دوربینهای دیجیتال، بالذات دارای عیوبی هستند كه همواره خروجی آنها، درجاتی با واقعیت فاصله دارد. این فاصله را اما میتوان با ویرایشهای نرم افزاری كم نمود. به همین دلیل است كه میتوان عكسی خارقالعاده با یك دوربین دیجیتال ارزان تهیه كرد و بالعكس از یك دوربین گران، عكسی معیوب تولید نمود.
واالبته مفت بودن نرم افزارهای گرانقیمتی مانند فتوشاپ در ایران، علت مهم دیگری برای این تفكر است. اگر كسی برای خرید فتوشاپ هزینهای بیش از خرید دوربین متحمل میشد، آن موقع ارزش هر اصلاح كوچك را با این نرمافزار میدانست.
پس به طور خلاصه:
1- ویرایشهای نرم افزاری عكسها، نه تنها از ارزش عكسها كم نمیكند كه آنها را با ارزش و شایسته دیدن مینماید.
2- در اكثر اوقات دوربینهای دیجیتال نمیتوانند تصاویری بی عیب و بدون نیاز به ویرایش تولید كنند.
3- دوربینهای دیجیتال خود با نرم افزار درونیشان به امر شریف ویرایش اهتمام دارند، اما این تلاش همیشه قرین به موفقیت نیست. ( به جز خروجی RAW = فایلهای خام كه خود كاربر باید كل فرایند پردازش و ویرایش را انجام دهد).
4- فرآیندهای ویرایش جزء جدایی ناپذیر عكاسی است و تكمیل كننده سه مرحله اصلی آن (قبل از عكاسی {Pre-Capture} + عكاسی {Capture} + پس از عكاسی Post-Capture}
5- ویرایشهای نرمافزاری هیچگاه نمیتوانند اشكالات اساسی عكاسی را اصلاح كنند. توجه و دقت كافی به نورسنجی و سایر اصول عكاسی همواره (حتی در عكاسی RAW) اهمیتی حیاتی دارد.