تاریخچه تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان
تاریخچه تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان
قانون نظام معماری و ساختمانی کشور در سال 1352 تصویب شد نام گذاری این قانون به این علت بود که قرار بود دوسازمان در آن ایجاد شود نخست سازمان معماری وشهرسازی و دیگری سازمان نظام ساختمان و تاسیسات بخش اول هر کدام از این سازمانها در کنار هم قرار گرفتند و به این ترتیب قانون نظام ساختمانی و معماری شکل داده شد وقرار شد این سازمانها هم به مسایل مربوط به معماری و شهرسازی توجه کنند و هم به مسایل ساختمانی لزوم تشکیل سازمان نظام معماری و ساختمان تدوین قوانین پایه ای و مبنا در زمینه شهرسازی بود یکی از این قوانین تغییر نام وزارت آبادانی ومسکن به وزارت مسکن و شهرسازی با یکسری ماموریتهای نو بودقانون دیگر قانون تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی بود این قوانین تصویب شده حاصل تهیه طرح معروف فرمان فرماییان (طرح جامع تهران سال 47 ) بود بعد از تهیه طرح جامع تهران می بایست اسکان جمعیت حاصل از مهاجرت و رشد سریع آن در شهرتهران ساماندهی می شد بنابراین نیاز به قوانین به روزتری احساس میشد سال 49-52 سالهای پایه گذاری قوانین بنیادی در شهرسازی و معماری است در این سالها معماران به تدریج به عرصه شهرسازی آمدند و بسیاری از این معماران در مناصب مدیریتی عالی در وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان قرارداشتند همچنین شورای عالی معماری و شهرسازی کشور اینچنین تاسیس شد محل این تشکیلات هم وزارت کشور وقت بود .اولین انتخابات در سال 56 بود و برای سازمان نظام معماری و ساختمان تشکیل شد که که در کوران انفلاب به فراموشی سپرده شد با بسط قانونی که پیش از انقلاب تدوین شده بود قانون آزمایشی سال 71 توسط مهندس محسن بهرام غفاری تنظیم گردید . این پیش نویس در سال 74 تصویب گردید قانون نظام مهندسی یک دوره سه ساله را گذارند در این سالها هم چون نهادهای پیش بینی شده آن تاسیس نشد نواقص ان بصورت کامل نمایان نگشت تا سرانجام در سال 74 به قانون عادی تبدیل شد در این 20 سال اکنون می توان نقاط قوت و ضعف قوانین مدون شده را شناسایی و ویراستاری نمود از جمله نقاط قوت آن نظام خویش انضباطی بین هفت رشته است که با تشکیلاتی بوجود امده امور حرفه ای خود را سامان دهد کارکرد دوم ان مثل سایرنظامهای صنعتی یک مرجعیت تخصصی را فراهم نموده است که بجای تک تک افراد صاحبان حرفه می تواند مخاطب قرار گیرد نقطه قوت سوم ان ماموریتهای اعتلایی و ارتقایی آموزشها و سمینارها به هنگام نگه داشتن دانش فنی را عهده دار است چهارم خواسته های صنفی مهندسین را به دولت یا نهادهای تصمیم گیرنده بازگو نماید یعنی در غیاب صنف فراگیر مهندسی کارکرد شبه صنفی مهندسین را داشته باشد از نقاط ضعف قانون هم می توان به نبود ضوابط دقیق شکل گیری در ارکان مدیریتی است بدین صورت کسانی که دارای پایه و مایه علمی تر و مهارت های بیشتری هستند عهده دار مدیریت در هیئت مدیره ها و شورای مرکزی گردند ضعف دوم قرار داشتن هفت رشته درکنار هم در امور مدیرتی سازمان است به همین دلیل مرجعیت تخصصی آن هم سلب می شود تعریف تخصص این است که باید ژرف وباریک باشد
deep and narrow ) )یعنی در محدود باریک بسیار عمیق عمل کند مورد بعدی داشتن یک سلسله ماموریت بنگاهدارانه است که چنین سازمانی را نمی تواند این ظرفیت را داشته باشد کسانی که عهده دار امور سازمان می شوند که چابکی بیشتری در امور اقتصادی دارند تا امور تخصصی و علمی بنظر میرسد دوره ازمایشی 72 تا 76 موفق ترین دوره سازمان بلحاظ نظم کیفیت و تدوین مدارک پایه بود که بعد از شش دوره اکثر کارکنان متوسط ادارات دستگاههای دولتی و شهرداری و کسانی که مهارت بیشتری درجمع اوری ارا تشکیل گروههای انتخاباتی دارند در هیات مدیره هستند در حال حاضر شاکله اصلی هیئت مدیره ها کسانی هستند که بجای مهارت های فنی وتخصصی بالا مهارتهای اداری زیادی دارند و می دانند چطور خود را به صندلی هیئت مدیره ها برسانند با این تفاسیر همچنین ابلاغ موارد ابهام توسط وزیر محترم راه وشهرسازی امید است هیئت مدیره دوره هفتم توسط مهندسان حرفه ای اداره شود نه شاغلان دولتی به قول وزیر محترم راه شهرسازی نمی توان در دو سمت میز نشست. اصطلاحی که در مورد نهادصدور پروانه و نهاد نظارتی ایشان در مصاحبه هایشان بکار برده اند .
چیااشرفی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان
منبع : مصاحبه مهندس محسن بهرام غفاری مشاور محترم رئیس سازمان نظام مهندسی کل کشور در روزنامه دنیای اقتصاد