مجله کرمان ما

تبادل تجربه در زمینه نوزاد پروری با کمک شما امکان پذیر خواهد بود لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات با بقیه به اشتراک بگذارید:

مجله کرمان ما

تبادل تجربه در زمینه نوزاد پروری با کمک شما امکان پذیر خواهد بود لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات با بقیه به اشتراک بگذارید:

رسم ورسوم ما کرمونی ها(نظرت وبرام بنویس لطفا)

مراسم دیدنی سده: 

Sadeh 

 FIRE AND JASHN-E SADEH 

Greatest Discovery: Take away fire and man (stands for both the genders) will revert to wilderness like any other animal! The greatest discovery made by man alone on this good earth is the art of making and maintaining fire. He, like any other animal, had seen fire striking from clouds, devouring bushes and

 

کلید زنی:در سالهالی نچندان دور در ماه های رمضان هرسال سرکله کلیدزنان پیدا می شد با چادری که رویشان رامی گرفتند وبکلیدی چوبی که برکموی (الک) می کوبند و در آن سرمه دان،تکه نباتی وآئینه ای قرارداشت وصحبتی هم نمی کردند بعداز دریافت پول یا کالا(پارچه یا خوراک) به منزل بعد می روند.

باران خواهی:

یکی دیگراز آئین کرمانی ها باران خواهی است (در بافت لوک بازی ودر بردسیر وسیرجان سده چوپانی نام دارد)بدین ترتیب که فردی لباسی کهنه برتن می کرد وباعروسکی دردست با جوانان آن منطقه به درب خانه ها می رفتندوشعر می خواندند صاحبخانه نیز در موارد آب برویشان می ریخت وعده ای دیگر آرد وحبوبات می دهند درآخر در محلی جمع می شوند کله اهالی وبا آردهای جمع شده خمیر درست می کنند ودر آن مهرهای سبز قرار می دهند وکماچی درست می کنند کماچ پخته شده توسط بزرگ جمع تقسیم وبین حاضران توزیع می شود هرکس که مهره سبز در کماچش باشد توسط دیگران کتک می خوردواز وی خواسته می شود از خدا بخواهد که باران نازل کند حال باید یکی در جمع ضمانت این بخت برگشته را کند که سه روزه باران بیاید والا تا زمان اولین بارش او وضامنش از کتکهای مردم در امان نیستند.

این رسوم همزمان با جشن سده زرتشتیان برگزار می گردد.

چهلم بهار:

رسمی می باشد که دختران دم بخت ویا زنان نابارور در چهلمین روز از آغاز بهار به جا می آورند.زنان ودختران در این روز در نزدیکی کوه تندرستون وقلعه دختر (کرمان) جمع می شوند وبا آب چله ریختن،زاغ سوزاندن وآتش پختن ادامه می یابد.

ضمنا عشایر سیرجان چهلم بهار رادر پای کوه پاریز جمع می گذرانند وآش شیر درست میکنند.

کرمانی ها در تقویم هایشان فروردین را نوروز گویند وبیستم بهار،سیم بهار،چهلم بهار،نودم بهار،چهله زمستون نیز در گاه شمارشان یافت می گردد.

کرمانی ها از یکم تادهم بهمن را چهله بزرگ واز دهم تا آخر بهمن را چهله کوچک می نامند.(اهمن،بهمن،سرماپیرزن)

سرما پیرزن بعداز چهله کوچک است ومعتقدند که در روزی زمستان چنان سرد می شود که پیرزنان در کنج اتاق کنار کرسی میخکوب می شوند.

واحد های اندازه گیری

من،نیم من،مثقال،15سنگ وهفت ترم

دیگر رسوم که به در مقاله بعدی به آنها می پردازیم عبارتند از:

ختنه سوران،سدره پوشی(جشن تکلیف زرتشتیان)،چوب بازی و.... 

با تشکر از شما که وقت گذاشتی فقط نظر یادت نره

نظرات 1 + ارسال نظر
علی امینی چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:01 ق.ظ

با سلام و درود
در استانه روز سده و مراسم زیبای ان از خواندن این مطالب بسیار لذت بردم .
ممنون از شما که زحمت جمع اوری این مطالب رو متقبل شدید و ایکاش جامعتر و کاملتر (مثلا در مورد اوزان اینکه من یادم هست وزنهای چارک و سی سنگ و هفت ترم و.... و همینطور یادی از دخمه زرتشتیان و مراسم مربوط به ان میکردید و در مورد دخمه باید عرض کنم که در شهر یزد با چه اب و تابی از دخمه شهرشان یاد میکنند)و بسیار موارد دیگر را میتوان به صورت کتاب در معرض همگان قرار داد که هم در دسترس مشتاقان و هم به صورت یک سند برای ایندگان باقی بماند و چقدر افسوس میخورم با وجود این همه کوه در شهرمان هیچ سنگ نبشته و سنگ نگاره ای گذشتگان از خود باقی نگذاشته اند. که ما اطلاع کاملی از ایشان و ان دوران داشته باشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد