مجله کرمان ما

تبادل تجربه در زمینه نوزاد پروری با کمک شما امکان پذیر خواهد بود لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات با بقیه به اشتراک بگذارید:

مجله کرمان ما

تبادل تجربه در زمینه نوزاد پروری با کمک شما امکان پذیر خواهد بود لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات با بقیه به اشتراک بگذارید:

ده روش برای حفظ زمین

راستی تا حالا به این فکر کردین که زمین چند ساله دیگه ما هارو تحمل میکنه تا حالا به این فکر کردین که این زمینی که روش زندگی می کنیم چه نیازهای داره که توسط ما می تونه برطرف شه. 

مثلا می تونیم  از سیستم برودتی و حرارتی کمتری استفاده کنیم یا کمتر و هوشمندانه تر رانندگی کنیم 

یا چند باربه غیر از مبلغ فیشهای (آب، برق، گاز) میزان مصرفمان را در هر ماه بررسی کردیم. 

راستی تا حالا چندتا درخت کاشتیم؟!!!!

یک). کاهش ، استفاده مجدد و بازیافت :

شما میتونید با خرید محصولاتی که قابلیت استفاده مجدد دارند سهم خودتون رو در کاهش مصرف بی رویه انجام بدهید. خرید محصولات به مقدار کم و به میزانی که برای شما لازم است میتواند به کاهش اسراف کمک کند. همچنین، در صورت امکان سعی کنید کاغذ، پلاستیک، روزنامه، شیشه و قوطی های فلزی را به چرخه بازیافت برسانید. شما میتوانید تنها با بازیافت نیمی از دور ریخت خانگی تان سالانه ۲۴۰۰ پوند از تولید دی اکسید کربن جلوگیری کنید.

دو). از سیستم برودتی و حرارتی کمتر استفاده کنید:

عایق بندی دیوارها و درزگیری و مسدود کردن اطراف درها و پنجره ها، با کاهش انرژی مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش، میتواند هزینه گرمایشی و سرمایشی شما را سالیانه تا ۲۵% کاهش دهد.

سه). تعویض لامپ های پرمصرف:

در صورت امکان لامپ ها رشته ای و پرمصرف را با لامپ های کم مصرف جایگزین کنید. جایگزینی تنها یک لامپ کم مصرف به جای یک لامپ پرمصرف ۶۰ وات  حدود ۳۰ دلار( که ممکن است در کشور ما مقدار متفاوتی داشته باشد) برای شما صرفه جویی در پی خواهد داشت. همچنین لامپ های کم مصرف ده برابر بیشتر از لامپهای رشته ای عمر میکنند، دوسوم انرژی کمتری مصرف میکنند، و ۷۰% گرمای کمتری تولید میکنند.

چهار). کمتر و هوشمندانه تر رانندگی کنید.

رانندگی کمتر برابر است با تولید کمتر گازهای گلخانه ای. پیاده روی و دوچرخه سواری علاوه بر تاثیر بر صرفه جویی در مصرف سوخت، ورزشهای خوب و مفرحی هستند. از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید و گزینه هایی را که ممکن است بتوانید به صورت مشترک با دیگران به محل کار یا مدرسه بروید بررسی کنید. اگر رانندگی میکنید از بازدهی اتومبیل خود مطمئن شوید. برای مثال اگر باد لاستیکها مناسب باشد میتواند مسافت طی شده با سوخت ثابت را بیشتر از ۳% افزایش دهد. هر گالن بنزینی که شما صرفه جویی میکنید، علاوه بر اینکه شما را در صرفه جویی اقتصادی کمک میکند، میتواند از ورود ۲۰ پوند دی اکسید کربن به جو جلوگیری کند.

پنج). محصولاتی که بهره وری انرژی بیشتری دارند را بخرید:

هنگام خرید اتومبیل اتومبیلی را انتخاب کنید که مصرف سوخت کمتری دارد. لوازم خانگی با بهره وری انرژی بالا امروزه در بازار موجود است و لامپهای فلورسنت به صورتی طراحی شده اند که نور طبیعی تر و مصرف انرژی کمتری داشته باشند. از خرید کالاهایی با بسته بندی اضافه ، علی الخصوص با بسته بندی پلاستیکی یا بسته بندیهای غیر قابل بازیافت دیگر، خودداری کنید. شما میتوانید با کاهش ۱۰% میزان زباله خانگی خود سالانه از تولید ۱۲۰۰ پوند دی اکسید کربن جلوگیری کنید.

شش). آب گرم کمتری مصرف کنید:

برای صرفه جویی در مصرف انرژی دمای آب گرمکن یا شوفاژ خود را روی ۱۲۰ ( یحتمل فارنهایت هست که میشه حدود ۴۹ درجه سلسیوس) تنظیم کنید، همچنین در صورتی که بیش از پنج سال از آن استفاده کرده اید منبع را عایق بندی کنید. برای اینکه آب گرم کمتری هدر بدهید و از تولید سالانه ۳۵۰ پوند دی اکسید کربن جلوگیری کنید میتوانید سردوش هایی بخرید که جریان آب کمتری را عبور میدهند. لباس های خود را در آب سرد بشوئید تا از مصرف بیشتر انرژی برای گرم کردن آب جلوگیری کنید. همین تغییر به تنهایی در بیشتر خانه ها میتواند حداقل از تولید سالانه ۵۰۰ پوند دی اکسید کربن به ازای هر خانواده جلوگیری کند. از تنظیمات صرفه جویی انرژی روی ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید و اجازه بدهید ظروف با جریان هوا خشک شوند.

هفت). از کلید”خاموش” استفاده کنید.

با خاموش کردن چراغها بعد از ترک اتاق مصرف برق و گرم شدن کره زمین را کاهش دهید. تنها مقداری لامپ روشن کنید که به آن احتیاج دارید. همچنین به یاد داشته باشید که تلویزیون، کامپیوتر و دستگاه های صوتی و تصویری را هنگامی که از آنها استفاده نمیکنید خاموش نگه دارید. همچنین وقتی که از آب استفاده نمیکنید شیر را ببندید. هنگام مسواک زدن یا شستن سگ ( شما میتوانید این کار را هنگام شستن چیزهای دیگری به جز سگ انجام دهید) یا ماشین، شیر آب را بسته تا زمانی که به آن احتیاج ندارید بسته نگه دارید. به این صورت شما هم مبلغ قبض آب خود را کاهش داده اید و هم به حفاظت از یک منبع حیاتی کمک کرده اید.

هشت). درختکاری و کاشت گیاه

اگر قصد کاشت یک درخت را دارید بسم الله. طی فرایند فوتوسنتز درختان  و دیگر گیاهان دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید میکنند. گیاهان قسمت جدایی ناپذیری از چرخه طبیعی تبادل جوی بر روی زمین هستند، اما این تعداد اندک آنها نمیتواند تولید بالای دی اکسید کربن توسط اتومبیلها ، کارخانجات و دیگر فعالیتهای انسانی را جبران کند. یک درخت به طور تقریبی توانای جذب یک تن دی اکسید کربن را در طول دوره حیات خود دارد.

نه). از شرکت خدمات (آب، برق، گاز) خود برگه ی گزارش بگیرید:

بسیاری از شرکت های خدمات آب و برق و گاز برای کمک به مشتریان در شناسایی قسمتهایی از منزلشان که بهره وری انرژی پایینی دارد، ممیزی انرژی خانگی رایگان را رائه میدهند. به علاوه، بسیاری از شرکتها برنامه های تخفیفی برای کسانی که هزینه های ارتقاء بهره وری انرژی داشته اند پیشنهاد میدهند.

ده). دیگران  را به صرفه جویی تشویق کنید:

اطلاعات خود در مورد بازیافت و صرفه جویی در مصرف انرژی را با دوستان و همسایگان و همکاران خود به اشتراک بگذارید و از این فرصت برای تشویق مسئولان دولتی برای تصویب و اجرای قوانین و سیاستهایی که برای محیط زیست مفید هستند استفاده کنید.

این ده روش راه رسیدن به مصرف انرژی کمتر و پس انداز بیشتر را نشان میدهد. مصرف کمتر انرژی یعنی وابستگی کمتر به منابع فسیلی که موجبات ایجاد گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین را فراهم میکنند. 

با تشکر از دوستانی که این مطالب را برایمان ارسال نمودند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد