مجله کرمان ما

تبادل تجربه در زمینه نوزاد پروری با کمک شما امکان پذیر خواهد بود لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات با بقیه به اشتراک بگذارید:

مجله کرمان ما

تبادل تجربه در زمینه نوزاد پروری با کمک شما امکان پذیر خواهد بود لطفا تجربه خود را در قسمت نظرات با بقیه به اشتراک بگذارید:

چنارهای چندصد ساله روستای خبر بافت

یک فعال محیط زیست استان کرمان از نابودی چنارهای چندصد ساله روستای خبر(شهرستان بافت) به دنبال اجرای طرح های آبخیزداری در حاشیه ی رودخانه خبر داد.در این طرح با استفاده از سیمان و سنگ، سازه هایی در دو سمت رودخانه ایجاد می شود و برای ساخت این دیواره سیمانی چنارهای چندصد ساله دو سوی رودخانه از بین می روند.

این در حالیست که برخی از این درختان قدمتی 250 ساله دارند و قطر تنه برخی از آنها به 2 متر

می رسد.

رسول خوارزمی:این طرح با هدف مهار سیل توسط اداره آبخیزداری اداره منابع طبیعی استان اجرا می شود، این فعال محیط زیست توضیح داد: در این طرح با استفاده از سیمان و سنگ، سازه هایی در دو سمت رودخانه ایجاد می شود و برای ساخت این دیواره سیمانی چنارهای چندصد ساله دو سوی رودخانه از بین می روند.

وی افزود:اجرای فاز اول این طرح در 500 متر از مسیر رودخانه، تاکنون نابودی  حداقل 8 درخت کهنسال را به دنبال داشته است.

ایشان با بیان این که اجرای این طرح در 3 کیلومتر از مسیر رودخانه بخش زیادی از چنارهای حاشیه رودخانه را از بین خواهد برد، افزود: این در حالیست که برخی از این درختان قدمتی 250 ساله دارند و قطر تنه برخی از آنها به 2 متر می رسد.

خوارزمی در ادامه،این که رسالت آبخیزداری حفظ آب و خاک و تثبیت پوشش گیاهی است، افزود: در کجای دنیا برای مهار سیل درختان کهنسال و پوشش گیاهی را حذف میکنند؟

 

   وی می گوید: درختان مانع مناسبی دربرابر سیل هستند و مجریان این طرح به شیوه ی بسیار غیرکارشناسانه در حال جایگزینی این سد طبیعی، با دیواره های ناکارآمد هستند که نابودی شان به دنبال بروز نخستین سیل قطعی است.

 

  نکته ای که بیش از هر چیز باعث تعجب می شود این است که کارشناسان اداره آبخیزداری اصرار دارند که حتما در اجرای این طرح، درخت ها قطع شوند. 

   این کارشناس محیط زیست گفت: سنگ بستر منطقه از نفوذپذیری کمی برخوردار است و وقوع سیل هر چند سال یک بار در این منطقه امری عادیست. اما مشخصا ساخت دیواره حفاظتی اقدامی نیست که بتواند در مهار سیل موثر باشد.

   

   وی با اشاره به این که روستای خبر بافت به دلیل برخورداری از طبیعت بکر در نزدیکی شهرهای خشکی مثل کرمان و هرمزگان به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شده است، افزود: با انجام این اقدامات تنها دارایی روستای خبر در حال نابودی است و قطعا چنین اقداماتی به سود چشم انداز گردشگری منطقه نخواهد بود.

 

    وی درادامه صحبتها:به این که طبیعت خبربافت به واسطه انجام اقدامات نابخردانه و سودجویانه به شدت در حال تخریب و نابودی است، به نابودی تعدادی زیادی از درختان روستا به بهانه ساخت 700 واحد مسکن اشاره کرد و گفت: برای ساخت هر یک از این واحدهای مسکونی، حداقل 4 تا 5 درخت تناور از بین رفت و این اتفاق در حالی رخ داد که کل جمعیت روستای خبر بیشتر از 450 خانوار نیست!

 

   خوارزمی می افزاید: بعد از اجرای چنین طرح هایی آن چه از طبیعت خبر و درختان کهنسال آن بر جای مانده است، در غالب اجرای طرح آبخیزداری در حال نابودی است.

روستاییان هنوز کانالهای مناسب برای آبیاری باغات ندارند و جوی های آب این روستا بدلیل مناسب نبودن کانال کشی بیش از نیمی از آب دریافتی را از دست می دهند تا به مقصد برسند.

منبع:سبز پرس(پایگاه خبری سبزومحیط زیست ایران)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد